L’AGRICULTURA A L’ÈPOCA MEDIEVAL 3ª part

A l’Edat Mitjana, l’agricultura va patir molts canvis. Noblesa i clero eren considerats els membres més importants de la societat feudal, trobant-se a la cúspide de la piràmide social. Tanmateix, ells no foren mai majoria: a l’Edat Mitjana, quasi totes les persones eren pagesos. No tots els camperols tenien la mateixa categoria i condició social. Molts d’ells eren homes lliures. D’entre d’ells, alguns eren petits propietaris que vivien de le seves pròpies terres, mentre d’altres, els colons, les arrendaven al senyor feudal, una petita parcel•la de terra anomenada “manso”. D’altres camperols, en canvi, eren considerats quasi com a esclaus: els serfs. Els serfs eren els únics que treballaven per a mantenir el clero i la noblesa i en aquest sentit pagaven impostos. Gràcies a la millora climàtica i a un conjunt de progessos tecnològics, l’activitat agrària va prosperar a finals del segle XI. Aleshores, fou quan la població va créixer i els llogarrets es multiplicaren.
Des de principis de l’Edat Mitjana, la vida comercial i urbana s’havia estancat considerablement. Per aquest motiu, la terra es convertí pràcticament en la única font de riquesa: més del 90 per cent de la població feudal es basa sobretot en el cultiu de cereals. Tanmateix, l’agricultura es trobava molt poc desenvolupada, ja que la noblesa, propietària de la terra, era contrària a les novetats i gastava els seus diners en armes i objectes de luxe enlloc de destinar-lo a la introducció de noves tècniques agrícoles o a la millora de les que ja existien. Aquesta situació va començar a canviar a finals del segle XI.
Així doncs, molts camperols de l’Edat Mitjana eren serfs. Els serfs descendien, en la seva major part, dels antics esclaus. La servitut era hereditària: un serf pertanyia per naixement al patrimoni del seu senyor i no podia mai abandonar el feu. Se’ls tractava com a un objecte i el seu amo podia disposar del seu cos, del seu treball i dels seus béns. Per aquest motiu, el senyor que tenia serfs podia vendre’ls o regalar-los i, si ho considerava necessari, castigar-los. Els càstigs eren cruels: se’ls fuetejava, se’ls marcava amb ferro calent o se’ls tallaven les orelles, entre d’altres suplicis.
Alguns serfs realitzaven treballs domèstics: els serfs ministerials, que generalment eren mantinguts en la vivenda del seu amo o en alguna de les seves granges. D’altres serfs, en canvi, cultivaven les terres del senyor: els serfs de la gleva (aquestes terres eren anomenades mansos servils o de servitut). Els serfs de la gleva tenien la seva pròpia casa, subsistien amb el producte del seu propi treball i, en cas necessari, podien vendre el que sobrava de la collita. Per això, el seu manteniment no depenia directament del seu amo.
Els homes lliures o francs es classificaven en colons i vilans. Els colons arrendaven una parcel•la de terra al senyor: els mansos ingenus. Aquests mansos s’heretaven de generació en generació, per mitjà d’un contracte. Els vilans, en canvi, eren petits propietaris que vivien en llogarrets adquirits a partir del fruit de les seves terres, al marge del senyor. Les terres que treballaven s’anomenaven alous. En molts llocs d’Europa, com per exemple a Itàlia i en alguns llocs de França, els vilans eren majoria.
Els senyors feudals tenien l’obligació de defensar les persones que vivien de les seves terres per donar-los refugi en temps de guerra. A canvi, els senyors rebien d’ells una renda anual en diners, en productes agrícoles o animals, mentre la pagesia podia emprar els monopolis del castell pagant la taxa de “banalitat”: el molí, la premsa de vi, els ponts, etc.. D’altra banda, també s’havia de contribuir amb una suma indeterminada de diners, cada cop que el senyor ho requeria: la talla. La talla fou contestada per la pagesia amb múltiples revoltes sagnants.
L’autoritat del senyor feudal estava reforçada perquè posseïa el poder o ban que abans havia sigut del rei. Gràcies al ban, el poder del senyor en els seus dominis era quasi total. Entre les càrregues imposades a la pagesia, les més característiques foren les que es derivaren d’aquest poder: les banalitats. Les banalitats van ser monopolis que els senyors feudals es van atribuir en perjudici dels cultivadors. Unes vegades, es reservaven la venda del vi o de la cervesa; d’altres, assumien el dret exclusiu de proporcionar bestiar per a reproduir els ramats. Amb més freqüència, obligaven els camperols a moldre grans al seu molí, fornar el pa en un forn i premsar el raïm a la seva premsa. En general, els camperols vivien en situació de pobresa, explotació i dependència. L’anhel per part de molts serfs d’aconseguir la seva llibertat i els subsegüents esforços de la pagesia lliure per obtenir algun benefici foren motiu, com dèiem, de freqüents revoltes.

Bibliografia

http://mihistoriauniversal.com/edad-media/la-agricultura-en-la-edad-media/agricultura medieval 3.1agricultura medieval 3.2

VIATGE DE FORMACIÓ 2016 A TARBES (SUD DE FRANÇA)

El viatge ha estat un èxit en tots els sentits. Vam marxar el dijous 2 de juny i vam tornar el dissabte 4 de juny a Vallbona de les Monges, arribant la matinada del diumenge a casa nostra. El lloc escollit per a conèixer i visitar ha estat Tarbes, al sud de França, i la seva regió. Tarbes forma part, essent-ne prefactura o capital, del departament dels Hautes-Pyrénées i conforma la regió de la Bigorra, també a la regió francesa de Midi-Pyrénées.
El viatge d’anada va seguir frontalment la ruta dels Pirineus a través de la Vall d’Aran, passant per Balaguer, el Pont de Montanyana i el Pont de Suert, on la Maria es va marejar i vam parar per descansar a l’estació d’autobusos. De lluny, vam contemplar el congost de Mont-Rebei. I a la Vall d’Aran, després de travessar el túnel de Vielha, de cinc quilòmetres de llargària, vam aturar-nos en una benzinera on vam avituallar-nos i on vam poder experimentar el fet que la temperatura fos més fresca que abans de travessar el túnel. En pocs quilòmetres ja vam entrar a França.
Les criatures sobrenaturals es van presentar ja a l’últim tram d’autopista abans d’arribar a Tarbes. En aquest cas, eren 474 criatures o persones pertanyents als grups de nans, follets i gnoms (no sé si venien alguns elfs) provinents de Catalunya i que ja em van avisar, un cop ancorats tots ells al nostre propi vehicle, que les criatures sobrenaturals franceses eren molt somortes i tenien un esperit decadent i fracassat (en una reunió de criatures sobrenaturals a Catalunya, els emisaris de França ja van dir als nostres petits i curiosos catalans que no els importaria morir o desaparèixer). De tots maneres, segons informacions d’última hora, podem dir que existeixen 15 famílies de follets francesos, d’entre els quals destaquen al sud de França els Marrafeus.
11 Veggie Boxes

14 Arnau Turkeys

19 Jordi Arnau Donkeys

24 Group Chickens Goats

28 Lunchtime Hosts56 Viticulturists group

62 Group landscape

78 Group Vinyas Fora dels elements de fantasia totalment fidedignes i verídics, el viatge va seguir el seu curs preestablert i dissenyat prèviament pels nostres monitors o caps, en especial pel Pau, la Clara, la Mireia i també pel Carles. Vam arribar a l’alberg de Tarbes a quarts d’onze de la nit, tenint en compte que vam sortir a quarts de quatre de la tarda de Vallbona de les Monges. A l’última parada que vam fer un cop ja érem a França, camí de Tarbes, vam sopar i vam repartir les “missions”, on es prescrivia una acció determinada a fer cap a alguna de les persones del grup: es repartiren papers amb cada missió adjudicada a cada persona i en un altre paper, apareixia el nom de la persona cap a la qual havia de tenir lloc l’acció. Així, a mi em va tocar convèncer el propi Carles que beneïs la taula en algun moment del viatge, i la Mireia havia d’incitar, per exemple, que el Pau digués en un dels seus discursos les paraules “valor” i/o “territori” i que en el moment en què digués un d’aquests mots, féssim tots l’”onada”, etc., mentre la Glòria havia de fer un petó a l’orella a la Cristina… Tot plegat, un bon mal de cap font d’escarni però amb poc acarnissament, sinó una experiència lúdica i festiva molt divertida. Ja a l’alberg de Tarbes, vam repartir les habitacions –una mica llòbregues i recloses- i després d’alguns moments de convivència al voltant d’unes cerveses, vam anar a dormir. El vigilant nocturn de l’alberg ens mirava encuriosit com si fos una au nocturna, un mossol o òliba àvid de nous coneixements i relacions amb d’altres éssers fins ara desconeguts.
El divendres pel matí ens vam despertar ja una mica cansats. A l’hora d’esmorzar va venir la Bénédicte, la nostra introductora al sud de França, i vam començar la visita que vam realizar en una finca als voltants de Tarbes, on com a la nostra cooperativa l’Olivera –llar de tots i casa i terra comunes- treballen un grup bastant nombrós de discapacitats, que preparen cistelles amb productes d’hortalisses que cultiven als seus hivernacles, on també elaboren planter per als seus camps de cultiu més amplis. A l’explotació que vam visitar, que forma part de la xarxa d’ADAPEI-Hautes-Pyrénées, l’eix central de l’activitat sociolaboral del centre és el treball amb discapacitats: hi ha gairebé tants monitors o voluntaris com a propis discapacitats. A part dels tres hivernacles que tenen, hi ha una granja escola amb diferents animals que visiten escolars de la zona, i s’estan rehabilitant un parell d’edifics, entre els quals un antic castell, per rebre nous discapacitats. El producte estrella de l’explotació agrària per a discapacitats és, així doncs, les cistelles amb els productes cultivats i recollits per ells mateixos, que es distribueixen a una cartera de clients ja coneguda. Les persones que ens van introduir i van fer l’explicació van ser molt agradables i sol•licites en tot moment.
Divendres al migdia vam dinar a un restaurant també molt proper a Tarbes, i van venir les persones més importants a la regió d’ADAPEI, responsables del seu Centre Especial de Treball (CET): vam dinar amanida amb foie i cuixa d’ànec. Després, ja per la tarda, vam desplaçar-nos a Lourdes, on vam visitar un centre-residència per a discapacitats o persones amb problemes, gestionat per una associació i per l’Estat alhora. Vam caminar entre els pelegrins de Lourdes, i semblava que la Nostra Senyora o Verge del Lloc es queixés que hi havia massa gent al seu voltant amagada des de la seva cova. Jo vaig pensar que la mestressa del bar on ens vam aturar, una senyora entrada d’anys, podia ser una Verge de Lourdes amagada i farta de tantes multituds, idea que no pot ser verídica. Nosaltres, vam aprofitar per comprar relíquies o petites ampolles per posar-hi aigua beneïda, com feu per exemple l’Arnau.
La Idea de Viatge va conformant-se i anem assolint el resultat total de l’aventura. El viatge de formació ens permet copsar una cosmovisió sociolaboral que ja coneixem bastant bé mentre ens permet alhora gaudir dels petits moments d’un itinerari ple de grans sorpreses, amb molta alegria i pràcticament cap tristesa. El divendres per la nit vam sopar al casc antic de Tarbes, altre cop ànec en amanida i plat, i val a dir que érem una trentena incloent els nostres supervisors francesos. Hi havia concert a la plaça de música occitana cantada amb veus femenines. D’altra banda, les noies del grup de l’Olivera es van barallar una mica amb el cambrer. Tot seguit, uns quants d’entre nosaltres es van quedar al centre de Tarbes per anar a fer una cervesa, mentre els altres ens vam retirar per anar a dormir.
Dissabte pel matí ja vam carregar les bosses a les furgonetes, ens vam acomiadar de Tarbes i el seu alberg i vam enfilar el camí de Pau i la regió del Jurançon, al sud d’aquesta ciutat. El Jurançon és una regió de turons i pujols ondulats que oscil•len entre els 350 i 400 metres d’alçada, on es fa un vi excel•lent, generalment blanc dolç o sec que acompanya molt bé la cuina regional. Vam visitar les bodegues i les vinyes de Clos Lapeyre, que treballen amb agricultura ecològica i biodinàmica. Amb l’alçada, l’amplitud tèrmica dia-nit destacada afavoreix la maduració lenta del raïm. La doble influència dels Pirineus, a 25 km, i de l’Oceà Atlàntic, a 100 km, modera les temperatures.
Al pati interior de la finca, vam fer un tast de vins i vam dinar. Ens vam acomiadar del responsable que ens va acompanyar en la visita i amb la nostra amiga Isabelle, també francesa, vam encaminar-nos ja direcció a Catalunya camí de Huesca i el túnel de Somport (8 km). Abans, però, ens vam aturar a Oloron Sainte-Marie i vam visitar una botiga, dita “Tot de casa” en occità –com si fos català-, on un grup de deu pagesos productors venen els seus productes de proximitat. Allà tots ens vam animar i vam comprar diversos productes. Més tard, abans d’enfilar la tornada, vam aturar-nos a un taller de confecció de boines, una experiència singular que vam viure ja una mica cansats dels nostres viaranys de dormir poc i viatjar molt. La Isabelle se’n va anar i nosaltres vam cavalcar vers la frontera i Somport i vam aturar-nos a Huesca a sopar. Com ja he dit, vam arribar a Vallbona de les Monges la matinada de dissabte a diumenge, totalment baldats però amb una profunda sensació al paladar i a tots els sentits d’haver triomfat a través del camí emprès vers la França occitana. La nostalgia s’apodera de nosaltres quan pensem en el viatge i la seva Idea. Voldrem repetir-lo sempre i descobrir nous paisatges i camins per albirar una felicitat encara més pregona.

VIATGE DE COLÒNIES DEL CET

117C360_2016-05-21-10-05-31-317-1Després de la feina ben feta, els nois del Centre Especial de Treball es mereixien unes vacancetes anticipades… Ja feia uns dies que en parlàvem, somiàvem, pensàvem… fins que finalment ens vam decidir.
El passat mes de Maig, un grup de nois del Centre Especial de Treball junatment amb dos monitors, vàrem anar de Colònies a Salou. Érem un total de deu persones. Vam agafar una furgoneta i un vehicle i vam anar direcció cap a Tarragona!!
L’hotel on ens vam allotjar estava més que molt bé. El que més ens va agradar va ser el menjar del buffet lliure. Mmmmh! Per llepar-se els dits!
També vam disfrutar de les passejades per la platja i de les compres d’algun detall de record. Fins i tot alguns ens vam banyar, ja que feia molt bon temps.
101Esperem poder repetir-ho el pròxim any, ja que la valoració general ha estat molt positiva i ja pensem i somiem i delim… on anirem?

VIATGE DE COLÒNIES DEL STO

Els dies 18, 19 i 20 de maig d’enguany el grup Sto (Servei de Teràpia Ocupacional) vam anar de colònies a Cambrils, aquest any d’hotel! 034035 El primer dia vam aprofitar per anar a Port Aventura. El més valent va ser en Jordi Gascón que va pujar al “huracán Condor” i també al “Shambala”. La resta no vam ser tan atrevits i vam pujar a les tasses xineses, al tren i al submarí. També vam gaudir de diversos espectacles.
La resta de dies hem aprofitat per passejar per Cambrils, veure el mar, anar de “botiguetes”, prendre el sol a la piscina de l’hotel, menjar gelats…
Com sempre, una bona experiència que esperem tots poder repetir l’any que ve! 065

La rebel·lia de Seattle

200px-Chief_seattleCARTA QUE SEATTLE, CAP DE LA NACIÓ ÍNDIA SUWAMISH, VA ENVIAR AL PRESIDENT DELS ESTATS UNITS

Fragments de la carta que Seattle, cap de la nació índia dels suwamish, va enviar al president dels Estats Units, Franklin Pierce, l’any 1855, com a resposta a l’oferta de comprar les seves terres a canvi d’una “reserva”.

“El Gran Cap de Washington ens envià un missatge dient que desitjava comprar la nostra terra. Però nosaltres sabem que la terra no pertany als homes, sinó que l’home pertany a la terra. ¿Com es pot comprar el cel o l’escalfor de la terra? Això és per a nosaltres una idea estranya. L’home no va crear el teixit de la vida, tan sols n’és un fil.
Cada part d’aquesta terra és sagrada per al meu poble, cada agulla brillant dels avets, cada platja de sorra, cada boira en la foscor del bosc, cada clariana entre els arbres, cada insecte brunzaire és sagrat per al pensar i el sentir del meu poble. La saba que puja pels arbres duu el record del pell-roja. Heu d’ensenyar als vostres fills que el sòl que tenen sota els peus conté les cendres dels nostres avantpassats.
Els morts de l’home blanc obliden la terra on van néixer quan desapareixen per anar a vagar a les estrelles. Els nostres morts no obliden aquesta terra meravellosa, ja que és la mare del pell-roja. Nosaltres som una part de la terra i ella és una part de nosaltres. Les flors perfumades són les nostres germanes. El cérvol, el cavall, l’àgila són els nostres germans. Els cims rocallosos, els prats humits, l’escalfor del cos del poltre i l’home, tots pertanyen a la mateixa família. Per això quan el Gran Cap de Washington ens va fer saber que volia comprar la nostra terra, exigia massa de nosaltres.
Sabem que l’home blanc no entén la nostra manera de pensar. Per a ell, una part de la terra és igual que qualsevol altra, ja que ell és un estrany que arriba furtivament de nits i s’empara d’allò que necessita de la terra. La terra no és la seva germana, sinó la seva enemiga. I quan l’ha conquerida torna a cavalcar. Famolenc, s’empassarà la terra i no deixarà res, només un desert.
No hi ha cap mena de silenci a les ciutats dels blancs. No hi ha cap lloc on es pugui sentir créixer les fulles de la primavera i el brunzit dels insectes.
Allò que esdevé a la terra esdevé també als fills de la terra. Quan els homes escupen sobre la terra, escupen sobre ells mateixos”.

Aquest text constitueix un referent paradigmàtic que ha influït molt a les generacions posteriors de lluitadors per la causa ambientalista o ecologista i dels moviments que han pugnat per a que es preservessin els drets dels amerindis nordamericans. Ecologistes i amerindis s’uneixen en aquest sentit per la mateixa causa. Es tracta d’un text punyent que s’entén massa bé i que bé devia frapar als interlocutors de Washington per la seva claredat expositiva.

L’AGRICULTURA A L’ÈPOCA MEDIEVAL 2ª part

oooo

Com dèiem al text anterior, durant l’Edat Mitjana apareixen a Europa importants innovacions tecnològiques que aportaran alguns elements positius al treball de la pagesia. Les principals innovacions en l’agricultura medieval es van deure a un major dinamisme del mode de producció feudal, que suposava per als serfs un major incentiu en la millora de la producció que per als esclaus. En la societat feudal estamental, els pagesos llauren la terra i “fan aquella cosa per a la qual els homes han de viure i mantenir-se” (el camperol actiu fou la força fonamental del treball en la societat medieval).

            El canvi del bou pel cavall com a animal de tir fou el resultat de dos avenços tecnològics, l’ús de la ferradura i el desenvolupament de la collera, que permetien al cavall d’arrossegar càrregues majors amb més facilitat. Això feu progressar l’eficiència del transport terrestre, tant per al comerç com per a les campanyes militars, i sumant  la millora general de la xarxa de carreteres van augmentar les oportunitats comercials per a les comunitats rurals més ben comunicades.

            En algunes zones amb terres especialment fèrtils, es va introduir la rotació de cultius de tres fulles (rotació trienal, associant un cereal de primavera o una lleguminosa a un cereal d’hivern), fet que reduïa al 33 enlloc del 50% la necessitat de guaret front al sistema d’any i una vegada, augmentant la producció i fent-la més diversificada. La possibilitat de fertilitzar la terra amb l’aportació de fems, estava restringida al fet de posseir o no ramaderia associada, que, a les zones i períodes en què va incrementar-se, tingué un important impacte a la vida camperola, malgrat no sempre fos positiu per als agricultors, els interessos dels quals estaven en contradicció amb els dels ramaders, habitualment privilegiats (veure el Concejo de la Mesta i d’altres associacions ramaderes similars als regnes cristians peninsulars).

            D’altra banda, els monestirs, especialment els d’ordre benedictina expandits per l’Europa occidental (Cluny i Císter), estengueren pràctiques agrícoles, de gestió de les propietats i de la indústria alimentària, sempre en relació als seus pressupòsits institucionals de paradigma vinculat a la religiositat.

            Com veurem al text que publicarem proximament sobre agricultura d’Al-Andalus, en diverses zones de l’Europa meridional els àrabs van introduir millores agrícoles, especialment en sistemes de regadiu com les nòries de Múrcia o les sèquies de València, així com s’aprofitaren més i millor els vessants de les muntanyes –cas de les terrasses de l’Alpujarra-, les zones inundables (arròs) i el cultiu intensiu d’hortes, amb la generalització dels fruiterars mediterranis –tarongers, atmetllers-, i tot tipus d’hortalisses, que caracteritzaran l’estereotip de l’alimentació dels camperols sotmesos d’aquestes zones, d’origen musulmà, front als conqueridors cristians.

            La introducció de l’us d’arades pesades (amb rodes o orellons) va permetre un cultiu més profund dels sòls del nord d’Europa (es va incorporar al llarg del segle XI en les regions al nord dels Alps, mentre els sòls fràgils de la zona mediterrània seguien vinculats a l’arada romana). Els molins hidràulics (posteriorment els de vent introduïts des de Pèrsia), van incrementar de manera important la productivitat del treball, alhora que milloraven paulatinament les eines agrícoles, amb nous tipus de batedors o trills, falç i dalles.

            Aquests canvis van provocar un creixement en l’economia, tant pel que fa a la varietat com per la quantitat de les collites, que tingué efectes importants en la dieta de la població. El camp, així doncs, fou el gran protagonista de l’Era Medieval a Europa. Els recursos que aportaven l’agricultura i la ramaderia eren la base de l’economia i les relacions socials giraven al voltant de la tinença de la terra. La distribució dels excedents agraris i ramaders van permetre la revolució urbana que es va viure entre els segles XI i XIII, en el moment de transició a la baixa edat mitjana (el clima fou especialment benigne en aquest període). La taxa de creixement interanual de la població europea durant el període 1000-1300 fou del 0,2%.
Entre les causes de la reducció de la taxa de mortalitat que va permetre aquest creixement lleu però sostingut, s’ha suggerit la millora de l’alimentació producte de la incorporació del vuitè aminoàcid, gràcies al consum de la llentia.

            L’expansió agrícola de les terres cultivables es feu a costa de la reducció de la superficie de bosc i de la incorporació de terres marginals, i malgrat hi hagué un creixement de la producció d’aliments hi hagué problemes de rendes decreixents, fet que conduïa a la crisi del segle XIV. De totes maneres, a pesar dels progressos, l’agricultura medieval va manifestar sempre signes de precarietat a causa de la impossibilitat de realizar la inversió productiva dels excedents (extrets en forma de renda feudal per la noblesa i el clero), i la seva destacada dependència de les condicions naturals.

Bibliografia

  1. agriculturablogspot.com/p/edad-media.html

L’AGRICULTURA A L’ÈPOCA MEDIEVAL 1ª part

general

Introducció a l’agricultura medieval

Com hem vist en textos precedents, l’economia romana es basava principalment en el món agrari, mantenint un cert comerç i intercanvi de productes agraris entre els diferents territoris de l’Imperi.

La sega del blat i la batuda amb batolles (més enllà que la batolla és un pal per a fer caure de l’arbre, en batre, el brancatge, les nous, les garrofes, etc.), tenint en compte també que la batolla és una eina de batre formada per dos bastons lligats per una corda o una corretja, constitueix una de les principals innovacions de l’agricultura medieval.

batolla

Després de la caiguda de l’Imperi Romà com a conseqüència de l’arribada i assentament dels pobles germànics, durant els primers segles de l’Edat Mitjana el model agropecuari es feu molt més tancat, apareixent una agricultura bàsicament destinada a la població local, i amb un sistema de cultius molt homogeni a tota Europa: hortes de fruites i hortalisses a les proximitats de les poblacions, una mica més enllà lleguminoses i cultius de regadiu, i, finalment, terres de secà destinades als cereals.

Amb això, les terres no roturades proporcionaven pastures per a la ramaderia i boscos on s’obtenia cacera, recol·lecció de fruites i llenya.

Amb l’expansió demogràfica medieval i l’arribada dels bàrbars, aquest esquema es va anar modificant paulatinament. El creixement de la població feu necessària la roturació de noves terres, i l’aparició del sistema feudal va dur als propietaris a cercar la consecució de més ingressos provinents de la terra. Ambdues realitats van impulsar l’aparició de noves tècniques que van provocar una veritable revolució en el món rural i en l’agricultura medieval, tal com s’havien conegut fins aleshores.

El model agrari era similar a tota Europa, malgrat poguem distinguir tres paisatges clarament diferenciats al nostre continent:

  • Al nord, la producció era fonamentalment nòmada i ramadera.
  • Al centre predominava el regadiu.
  • Al sud, més sec, el cultiu de cereals, lleguminoses o cotó es combinava a la perfecció amb la producció de vi i olis mediterranis, així com passava amb les fruites i hortalisses, gràcies al regadiu mitjançant sistemes de Canals i l’ús de la nòria introduïda pels àrabs.

La ramaderia subministrava també nombrosos productes per al consum humà, tant per a l’alimentació (carn, llet) com per al vestit (llana o cuir) o l’elaboració de manuscrits (pells). A més, determinats animals servien també com a força de treball en l’agricultura, com el bou o el cavall. Per a mantenir aquestes cavanes, calia fer ús de pastures i zones ermes.

La importància de la producció i els treballs en l’agricultura eren fonamentals i marcaven la vida i l’existència de tota una comunitat, ja fos militar, religiosa o vilatana.

Les innovacions tècniques del segle XI en l’agricultura

 El cultiu de noves terres va permetre la inclusió d’innovacions tecnològiques destacades. Així doncs, mentre al sud se seguia cultivant amb l’arada romana, al nord es va introduir durant el segle XI l’arada amb rodes i l’orelló; amb això, combinant amb el jou frontal, la collera o collar i l’aparició de la ferradura, es va possibilitar la substitució del bou pel cavall per a arrossegar una determinada càrrega, amb el fet que el transport terrestre es veié clarament beneficiat, a la vegada que la major velocitat d’aquests desplaçaments permetia una multiplicació de treballs agrícoles.

arada rodes

L’arada amb rodes permetia remoure la terra amb molta més facilitat, de tal manera que el pagès evitava haver d’utilitzar l’aixada per a complementar l’ús de l’arada romana, molt més superficial. Aparegueren noves eines per al camp, i les que ja hi havia eren de millor qualitat, gràcies a l’ús del ferro en la seva fabricació, com és el cas de falç, dalles, aixades i rascles. Es van introduir i es van generalitzar també els molins d’aigua i de vent, facilitant això en gran mesura l’activitat agrícola i la seva aplicació a determinades produccions artesanals (per mitjà de molins drapers o batans), i malgrat que eren coneguts des de l’Antiguitat, durant el segle XI es va multiplicar el seu ús, sobretot a causa que el senyor feudal en tenia el control i li permetia d’obtenir una important font d’ingressos mitjançant la imposició del seu ús als seus serfs.

En quant a les tècniques utilitzades, fou fonamentalment la introducció de la rotació triennal la que destacaríem: es dividien les terres en tres parts que s’anaven destinant de manera alternada a cultius d’hivern, de primavera i al guaret; tot i amb això, va millorar la producció i es va aconseguir una major diversificació de la mateixa.

La socioeconomia derivada de l’agricultura medieval

Durant tota l’Edat Mitjana, l’ús jerarquitzat de la terra explicaria la base i la naturalesa de la societat. El sistema feudal marcà una fita en l’evolució de l’agricultura en els últims períodes de l’Imperi i en els primers segles d’època medieval cap a concrecions de noves formes estructurals. La terra s’anava convertint en el pilar que aguantava la divisió social entre senyors, vasalls, serfs, ja fossin religiosos o seglars.

Les innovacions i l’ampliació de les terres de cultiu van comportar un altre efecte important en el panorama agrari medieval, tal com fou la diferenciació de la pròpia pagesia en dos grups, llauradors i bracers. Els primers eren propietaris d’un cert nombre de terres o lots, més o menys considerables, que explotaven mitjançant la utilització d’instruments de cultiu pesats, mentre els bracers o jornalers eren propietaris només de petites eines i cultivaven propietats molt més reduïdes. Tot això va suposar la necessitat per part dels principals senyors de conèixer la situació real de les seves propietats.

Bibliografia

www.arteguias.com/agriculturamedieval.htm

Entrevistant a Montserrat Amorós

Montserrat_Amoros_Jordi_Sempere

La Montserrat Amorós té prou anys per tenir molta experiència en el camp professional on treballa. Viu a Belianes (comarca de l’Urgell) i fa 9 anys que treballa a la Cooperativa en qualitat de monitora de STO (Servei de Teràpia Ocupacional).

Quin any vas començar a treballar a l’Olivera?
Vaig començar a treballar a la Cooperativa l’any 2006.

Com hi vas arribar?
Venia del taller Alba i em van dir que buscaven una persona per al Taller Ocupacional i m’hi vaig presentar.

Amb quin càrrec vas començar a treballar al centre?
Vaig començar fent de monitora de taller.

Quina formació tens?
Sóc auxiliar de clínica i tècnic de laboratori.

Com va ser la teva primera època a l’Olivera?
Molt positiva. Conèixer els nois en un món molt tranquil aquí en l’àmbit rural, vist que jo venia del taller Alba de fer de monitora de jardineria de CET (Centre Especial de Treball), va ser molt positiu. L’arribada a l’Olivera, així doncs, va estar molt bé, i em vaig centrar a veure el potencial que tenien els usuaris del centre i en començar a treballar amb ells.

Què ressaltaries del període actual?
Jo diria que no és un període massa bo en tots els sentits.

En què creus que ha millorat l’Olivera amb els anys?
Tenim la Residència nova, sobretot.

És difícil conjuminar les teràpies per als interns amb la realització de les tasques sociolaborals, ocupacionals i professionals del centre?
No és complicat, perquè treballo amb un grup de persones amb els quals s’han de conjuminar teràpies de tot tipus, i el grup de monitors, tal com estableix la nostra activitat socioprofessional, ha de tirar endavant activitats laborals i activitats lú¬diques i de teràpies de taller, etc., amb els nois, i així ho aconseguim fer. El que mou i dóna vida a l’Olivera, així doncs, són els nois i noies de STO i de CET.

*Entrevista feta per Jordi Sempere a la Montserrat Amorós a la seu de la Cooperativa l’Olivera de Vallbona de les Monges el divendres 13 de març de 2015.

L’AGRICULTURA EN ÈPOCA ROMANA A LA PENÍNSULA IBÈRICA (Part 2)

images

Els pagesos eren el nucli de la societat de l’Antiga Roma. El cultiu principal eren els cereals (sobretot el blat) i les lleguminoses. Més tard s’introduïria la vinya, i encara més tard s’arribà a les vinyes i s’importà l’olivera. Com a arbres fruiters destaca la figuera, així com les hortalisses, llegums i lli.

Al principi, els romans posseïen la terra en úsdefruit i la seva riquesa (pecunia) es media per ramats, i els estalvis personals eren els peculium (haver en bestiar). Més tard s’introduí la propietat privada de la terra. Les primeres terres dels romans s’anomenaren heredium (d’herus, amo), i en un principi no superaven les dues iugades (5.400 metres quadrats o més o menys mitja hectàrea), malgrat a part hi havia la casa, les quadres, les terres en guaret i les pastures. Aquestes petites porcions de terra aviat foren superades i si en algun cas es van mantenir fou per als cultivadors antics de les ciutats dominades, però no pels ciutadans romans.

Els romans milloraren les tècniques agrícoles: van introduir l’arada romana, molins més eficaços -com el de gra-, la premsa d’oli, les tècniques de regadiu i l’ús de fertilitzants o adobs. Els pagesos llauraven la terra amb la seva família. Les arades eren arrossegades per bous. Només els pagesos que tenien moltes terres empraven esclaus o jornalers.

Captura de pantalla 2015-03-02 a las 16.28.30

Els ramats eren distribuïts en pastures comunals propietat de l’Estat, però només en podien disfrutar els ciutadans romans (els no ciutadans que tenien terres eren una excepció). Al treball el succeïa el descans: quatre vegades al mes, cada vuit dies (nonae) el pagès aturava la seva activitat i es dedicava a comprar a la ciutat i a d’altres assumptes. Les festes es realitzaven després de plantar la sement d’hivern, i el descans durava aleshores un mes tant per a l’amo com per a l’esclau i els animals (s’anomenava aquesta festa la Paganalia, derivat de pagus, és a dir, camp).

Les terres de Roma s’incrementaven periòdicament amb aproximadament una tercera part de les terres que es prenien a les ciutats vençudes. A més, els vençuts havien de cultivar les dues terceres parts restants per a contribuir a les càrregues i serveis com a propietaris no ciutadans. La tercera part que corresponia a Roma (ager publicus) era traspassat en part a ciutadans romans.

Quan se sotmetia o fundava una ciutat (o colònia), es feien les assignacions de terra. En l’ager publicus es formaven les colònies amb ciutadans romans com a propietaris d’almenys vint iugades, i de fet es considerava no rendible una propietat de menys de set iugades (entre 16.640 i 18.900 metres quadrats).

Per a que les terres no minvessin, les bodes es feien freqüentment entre la pròpia família. Els cohereus continuaven en general administrant l’herència sense dividir-la, i no foren freqüents les grans particions. El costum va perdurar, i inclusiu a finals de l’Imperi, els fundus tenien el nom d’un sol propietari. Sovint, l’Estat atribuïa aquestes terres a copropietaris evitant així la partició al cap d’algunes poques generacions.

Captura de pantalla 2015-03-02 a las 16.30.36

L’adquisició de terres per alguns propietaris, les escasses particions, i les herències d’altres branques familiars extinguides, van comportar l’existència i aparició d’algunes grans propietats. En aquests casos, el domini era parcel·lat, quedant una part del mateix per al propietari que els cultivava (sovint per mitjà d’esclaus) i la resta mitjantçant parcel·les cedides en úsdefruit a parents (fills del Pater familias, generalment), clients o esclaus. Si l’úsdefruit era lliure, l’arrendament durava el temps que estimava l’arrendador, que el posseïa en un estat similar al que  posteriorment es considerava precari. En cas que el propietari desitgés finalitzar la cessió no hi havia forma legal d’oposar-se a això, si bé en contrapartida sovint l’usufructuari no pagava cens pel seu ús, i eludia freqüentment les prestacions establertes mitjançant l’entrega d’una part dels fruits (condició que l’apropava a ser arrendatari sense ser-ho en no existir un termini per a  la seva utilització). En tenir dependència de l’amo la continuació de l’ús de la parcel·la, el llaç amb la clientel·la s’accentuava.

El gran propietari estava unit a la gleva constituïda per camperols. Era una aristocràcia agrària i no una noblesa ciutadana. Vivia en la hisenda pròpia al camp malgrat tenia allotjament a la ciutat on es desplaçava per  motius burocràtics o de lleure.

La massa dels proletaris es componia dels abans anomenats precaristes, homes lliures de famílies decadents (amb dret a ciutadania), de ciutadans de ciutats sotmeses, o bé clients o esclaus alliberats. Els camperols lliures de ciutats sotmeses actuaven sovint com a jornalers, malgrat molts posseïen la seva porció de terra. Quan els camperols de ciutats sotmeses eren convertits en esclaus, aconseguien obtenir freqüentment la seva llibertat i es convertien en precaristes. El conjunt de camperols lliures però no propietaris va arribar a ser molt nombrós i proporcionava a l’Estat un nucli de gent sempre disposada per a la colonització en les terres ja sotmeses. En les ciutats sotmeses la majoria dels camperols eren propietaris i lliures, essent rara l’esclavitud menys allí on tots els antics ciutadans havien estat declarats esclaus de Roma. Els esclaus dels ciutadans romans provenien generalment de les captures d’enemics en les guerres; en la seva gran majoria eren persones altives i es feia difícil aconseguir que obeïssin… En ser bons treballadors se’ls assignava terres com a precaristes, i sovint era freqüent que se’ls acabés alliberant.

En definitiva, si bé el camí cap a la consolidació del nostre panorama agrari actual s’inicia en temps prehistòrics i comença, tal com expliquem en aquests escrits analítics, la seva configuració final en criteri històric i funcional en temps dels íbers, no és fins a la irrupció de l’agricultura romana que es posa la llavor per a la gestació de l’agricultura i la ramaderia moderna en aquesta part del Món. Així doncs, la difusió de la trilogia mediterrània per totes les conques del Mare Nostrum i el seu treball en els cultius del Mediterrani, són l’aportació més gran que mai s’haurà fet a l’agricultura en terme de vinya, olivera i cereal. Aquesta trilogia és la base estructural encara avui dia de la nostra agricultura.

Captura de pantalla 2015-03-02 a las 16.30.52

BIBLIOGRAFIA (informació continguda en pàgines web més enllà de l’aportació personal de l’autor):

–       Viquipèdia: entrada “agricultura romana a la Península Ibèrica”

 

Autor: Jordi Sempere Roig